ANNONS
ANNONS
disneyland-instagram

Disneyland sjabblar på Instagram – gör reklam åt bottar

Stora varumärken spenderar allt mer på reklamkampanjer på Instagram, men är ovetande om plattformens brister. Här är företagen som når fler bottar än riktiga människor.

101

Sajten The Drum skriver om den senaste rapporten om ”Influencer”-marknadsföring, sammanställd av Instascreener.

Enligt rapporten lade amerikanska bolag 478 miljoner dollar, motsvarande drygt 4,5 miljarder kronor, på marknadsföring med ”influencers”, och av de pengarna gick 340 miljoner till Instagram. Siffran motsvarar en ökning med 95 procent för plattformen, jämfört med 2017.

Listan över de varumärken som nått ut till flest ”fejkade” konton toppas av amerikanska Febreze, en doftspray som tillverkas av P&G, som når ut till 54 procent fejkade konton.

ANNONS
ANNONS

Två är Baby Einstein, en multimediaplattform för barn, och Carefree Liners som tillverkar hygienartiklar. Båda företagen når 51 procent bottar.

Disneyland återfinns på sjätte plats på listan. Enligt rapporten når nöjesparkens kampanjer ut till 47 procent bottar.

Varumärket som spenderar mest är Fashion Nova, som lade motsvarande drygt 90 miljoner kronor på ”influencer”-marknadsföring.

På listan återfinns även Walmart, WeWork och Amazon Prime, som alla spenderat över motsvarande 20 miljoner kronor var.

Det verkar som att marknaden för den här typen av digital marknadsföring frodas, något som står i stor kontrast till Isabella Löwengrips kommentar om att marknaden saknar underlag för stora satsningar på ”influencer”-marknadsföring.

LÄS MER: Isabella Löwengrip säger upp anställda

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS