ANNONS
ANNONS
rebranding-loggor

Är logga, varumärke och identitet samma sak?

Många slänger sig med begreppen brand identity och rebranding. The Branding Journal reder ut vad de egentligen betyder.

3611

The Branding Journal har sammanställt en hjälpsam guide för att förklara begreppen.

En logga är en grafisk symbol som representerar en produkt, en organisation eller ett företag. I breda termer har alla loggor en blandning av speciella typsnitt, grafik, symboler och färger. En logga är del av den visuella identiteten av ett varumärke.

Men en logga är inte ett brand. Skillnaderna mellan de två är abstrakta, men fortfarande viktiga att poängtera. Brand identity, eller varumärkesidentitet, är vad människor tänker på när de talar om ett företag och dess produkter eller tjänster; brand identity är influerat av verkligheten, men är rotat i känslor.

ANNONS
ANNONS

Att designa om en logga är en relativt okomplicerad process, men rebranding är en hel vetenskap. Att förändra identiteten för ett varumärke kan innefatta allt från er affärsidé och mission, tonalitet i kommunikation och budskap i reklam, till arbetsplatser, butiker och prissättning.

Med det sagt är loggan självklart viktig. En väldesignad logga spelar en central roll i ett varumärke, och kan skapa en bra känsla av konsekvent identitet och kommunikation.

Ibland kan det vara värt att börja sin process med just loggan – men det räcker inte för att genomföra en lyckad rebranding.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS
ANNONS